Hétvégén megvolt a MondoCon. A látogatók száma hozta a megszokottat, ennek ellenére a vásárlóerő minimális volt. Kíváncsi leszek hogy Boros Csaba (Mangafan, a rendezvény főszervezője) vajon nyilvánosan fogja e véleményezni a rendezvényt és ha igen akkor mit mondd róla? Sajnos eddig az a tapasztalatom, hogy a vásárlók/rajongók felé többnyire a "minden jól megy és minden hepi" kommunikációt folytatta. Ez azért sem jó, mert mostanra már több ember is téves elképzeléssel rendelkezik a jelenlegi magyar manga-anime piacról. Elsősorban tisztázzuk le, hogy a legtöbb kiadó (és ez nem csak a mangakiadókra vonatkozik) általában a vásárlók felé mást kommunikálnak mint egymás között. Tehát míg a kiadók egymás között elmond(hat)ják a tapasztalataikat, függetlenül attól hogy azok pozitívak vagy negatívak e, addig a nyilvánosság előtt általában a negatív dolgokat tagadják vagy egyáltalán nem is beszélnek róla. Ilyen negatívum lehet az is hogy X vagy Y kiadvány rosszul fogy, netalán bukás is lett.
Nem vagyok felhatalmazva hogy a belsős dolgokat a nyilvánosság elé tárjam, ezért konkrétumokat nem is fogok írni. Tehát ne számítsatok arra hogy ez a bejegyzésem arról fog szólni hogy kibeszélem hogy a kiadók mit is mondtak és hogy a rajongók felé mennyire másként van ez tálalva. Mindenesetre van jópár olyan jel, amit maguk a rajongók is észrevehetnének. Mivel a legtöbb aktív kiadó elérhető a rendezvényeken, ezért nyugodtan oda lehet menni hozzájuk beszélgetni. Mint ahogy már fentebb is írtam, a legtöbbje úgy is jobb képet fog festeni a helyzetéről, de legalább valamennyire képbe tudnának lenni a rajongók. Sok olyan kijelentést vagy érvet olvastam fórumokon, amikről el sem hiszem hogy ilyet gondolhat valaki. Többek között azért is, mert már a fórumon is leszűrhető lenne a kijelentésének az ellenkezője. Ilyen például:
-Ha olyan rosszul fogynak a mangák akkor miért adnának ki új címeket? (ezt konkrétan a Mangafanra értették)
Na most akkor ajánlom mindenki figyelmébe az eladom topicot a fórumon hogy olvassák visszamenőleg amikor a legutóbbi bejelentések voltak. Megfigyelhető hogy amint bejelentette a Mangafan az új címeit (Love*Com, Chrono Crusade) azonnal termelődtek az olyan hirdetések miszerint a régebbi Mangafan kiadványokat eladnák vagy cserélnék az új címekre. Valaki nem is titkolta és beírta hogy el szeretné adni mert az új kiadványra kell a pénz. Ezekkel az emberekkel nincs semmi baj, hiszen szíve joguk azt csinálni a cuccaikkal amit akarnak. DE! Ha a régi köteteiket eladják, akkor az azt jelenti hogy azt a sorozatot abbahagyják és helyette újba kezdenek bele. Tehát tulajdonképpen a Mangafannak ez nemhogy jót nem jelent, hanem egyenesen rosszat. Bár az új kiadványuk fogyni fog, de nem elég hogy a régi kiadványuk fogyása eleve csökken (ld sorozatok csökkenő görbéje), még a régi vevők egy részét is elveszítik. De még mindig van egy negatívum: a régi kiadványok (melyeket az emberek el szeretnének adni) áron alul eladásra kerülnek, tehát akik belekezdenének a régi címbe még azok sem a kiadótól magától veszik meg, hanem jóval olcsóbban a használtat.
És itt meg is érkeztünk a következő állomáshoz, miszerint minél több új cím jelenik meg a piacon, a fogyások annál rosszabbak lesznek a régi kiadványokból. És ez nem csak a konkurenciát érinti, hanem magát a Mangafan kiadót is! Ahhoz hogy erre rájöjjön valaki nem kell belsősnek lennie, egyszerűen csak logikusan kell gondolkoznia.
Sokan "okoskodnak" hogy mit kellene kiadni, hogy mi fogyna jól, de tulajdonképpen még maguk a kiadók sem tudják erre a választ. Itt van például a Berserk, ami Amerikába napjainkig egy menő és jól fogyó cím. Ennek ellenére a magyar kiadása (fogalmazzunk diplomatikusan) nehézkes. Pár évvel ezelőtt az Angyalok menedéke hasított volna ezerrel, most pedig tapasztalhatjuk hogy hány kötet jelenik meg belőle évente. Tehát nem elég hogy nehéz kiválasztani 1-1 címet, de még azt is bele kell kalkulálni hogy ha egy bizonyos időn belül nem adják ki, akkor bizony a hosszú sorozatokkal be lehet fürödni. Lehet olyan címeket választani amik most vannak a toppon és milyen menők, de azt senki sem tudja megmondani előre hogy ezek a címek meddig lesznek "menők". És miután lefutott a hírnevük, azután már elég nehéz lesz eladni belőlük valamit is. Tehát lehet mondani napjaink legmenőbb hosszú sorozatait hogy adják ki, de gondoljatok bele hogy ha évente csak 5-6 kötet jön ki belőle akkor meddig fog eltartani míg beéri a japánt? Vajon annyi év alatt nem fog csökkenni a vevők száma? Eleve ha azt vesszük számításba hogy általában tizenévesen kezdenek bele egy-egy sorozatba és akár huszonéves is lehet mire azt befejezik. Vajon még 20 évesen is ugyanazt a mangát fogja szeretni amit 10 évvel ezelőtt? Ennyi idő alatt nagyon sokat változik az ember, arról nem is beszélve hogy pont ebben a korban változnak a legtöbbet az emberek.
Itt egy újabb fontos momentumhoz érkeztünk el: az utánpótláshoz. Mert bizony több év elteltével bár veszítenek el addigi vásárlókat, de vajon hány új vásárló fog jönni? Tulajdonképpen szerintem ez az egyik legérdekesebb kérdés hogy "Hogyan neveljük ki az utánpótlást?". Itt csak saját magamból tudok kiindulni, miszerint kiskorom óta az animéken nőttem fel. Nagyon sokat jelent hogy az ember már kiskorában is lásson NEKIK SZÓLÓ animéket. Ezt azért is emeltem ki, mert ugye a fórumokon elhangzott hogy miért adnak le olyan gyerekes animéket mint pl a Kilari vagy akár a DICE. Pontosan azért, hogy az utánpótlás meglegyen. Persze én akkoriban nem tudtam hogy ezeknek a rajzfilmeknek "anime" a nevük, de azt tudtam hogy az ilyen rajzfilmek tetszenek jobban a többinél. Ugyanez vonatkozik a mesekönyvekre is. Kiskoromban anyuval mindig vetettem a Pesti Szalon Mesélő füzetei sorozatból egy-egy füzetet, ahogy a pénztárcánk és lehetőség engedte. Már akkor látható volt a japán rajzfilmek és a Mesélő füzetek közötti hasonlóság, majd később rájöttem hogy azért, mert ezeknek a füzeteknek az illusztrációit bizony japán ember alkotta. Máig nagy becsben tartom ezeket a képeskönyveket.
Mindezzel azt akarom mutatni, hogy igazából egy tartós utánpótlást csak úgy lehet megszerezni ha azt kineveljük már gyermekkorukban. Én nem hiszem hogy az olyan emberek akiknek tizenévesen a kezükbe nyomunk egy mangát (és előtte semmi kapcsolata nem volt az animék-mangák világával) azt tartósan meg lehetne "szerezni". Persze kivételek mindig vannak, de általában az ilyen emberek csak fellángolásból vesznek mangát (mert az most hű de menő) és pár év múlva kikopnak ebből a közösségből.
Most megint egy nagyon fontos ponthoz értünk el: Miszerint hogy tartsuk meg az embereket (akár a mostani "nemzedéket", akár az utánpótlást) amikor már idősebbek lesznek? Mert bizony nem minden huszonévest fog érdekelni a tömeges shounen-fight manga. És itt a tömeges címszó alatt nem leszólni akarom ezeket a címeket, csupán csak arra akarok utalni hogy ezek a mangák tulajdonképpen ugyanarról szólnak csak más papírba vannak becsomagolva. Végülis a legtöbbje arról szól hogy "meg akarom védeni a számomra fontos embereket" (ld Dragon Ball, Naruto, Bleach) és emellé társulnak a különböző címek sajátosságai (pl a világ amelyben játszódik). Tehát ha úgy vesszük a shounen-fight mangák nem tucatok, hiszen mindegyiknek megvan a maga várazsa; de azzal sem mond senki hülyeséget aki szerint tucat, hiszen ha lecsupaszítjuk az egészet akkor a lényege ugyanaz.
Na de kanyarodjunk vissza a kérdéshez. A jelenlegi helyzet azt mutatja, hogy az idősebbeknek szóló mangák (seinen/josei) nem fogynak jól. És az eddig kiadott ilyen jellegű címek nem is igazán teljes értékű seinen/josei mangák, hiszen nem mernek olyat bevállalni a kiadók amik csak és kizárólag az idősebbeknek szólnak, inkább olyanokat amik elsősorban nekik szólnak de azért a fiatalabbaknak is tetszhet. Most ebből hogy mit lehet biztosan levonni az már necces. Még az a magyarázat sem helytálló, miszerint ezek a mangák mind noname címek, hiszen a Dominion-t a világ egyik leghíresebb mangakája, Shirow Masamune alkotta. Talán a legvalószínübb az az, hogy egyenlőre nincs ilyen réteg. Próbálnak bevonni idősebbeket, de tulajdonképpen a "keménymag" (akik az anime-manga világban Magyarországon a kezdetek óta benne vannak) egyre jobban eltűnik. Egy részüket már elveszítették, hiszen nem a korukhoz illő mangákat adtak ki, a másik részük pedig még itt van és várja a neki járó témájú címeket. Többek között én is a "keménymaghoz" tartozok és én is várom a nekem szóló címeket. Az eddig kiadottak közül ami úgy igazán tetszik nekem az a Csillagsivatag, Bukottak Holdja, Rozsomák Snikt!, Nana, Élni, Tűzharcos. Ezeken kívül még van pár olyan manga amit elolvasok (mert olyan helyzetben vagyok hogy nem kell ahhoz megvennem hogy olvashassam) és tetszenek is, de az az érzésem hogy "nem az igazi". Azt se felejtsük el, hogy attól még hogy idősebb rétegről beszélünk nem mindenkinek ugyanaz tetszik, tehát nem elég hogy kevés seinen/josei manga van kiadva, de az a kevés vásárló akit ez érdekel annak sem mindegyik cím tetszik. Az idősebb réteg megtartása sokkal nehezebb feladat, mint az utánpótlás kinevelése. És mivel a mangakiadás nem mondható kasszasikernek, ezért érthető hogy ha a kiadók félve vagy egyáltalán nem kísérleteznek ilyennel.
Ezeket a dolgokat csak azért írom le, mert nagyon sok "külsős" nincs tisztában a jelenlegi helyzettel. Pedig ha belegondolunk amiket leírtam itt azok nem "belsős" titkok. A legnagyobb gondot ott látom, hogy a fórumozók/vásárlók/rajongók nem tudják beleképzelni magukat a kiadók helyzetébe. Tehát nem tudnak úgy tekinteni erre a világra, mint egy üzleti világra. Ez nem azt jelenti hogy a kiadókon belül ne dolgoznának olyanok akik szeretik a mangát, mert dehogynem. De az azért jócskán túlzás hogy csak azért adnának ki mangákat mert ők milyen jó fejek és egyáltalán nem azért mert hasznot is akarnak húzni belőle. Néhány ember máig kérdezi hogy mi van az Inuyasha mangával, hiszen még a kezdetek kezdetén a Mangafan ezt akarta kiadni. Igen, akkor ki akarta adni mivel akkor nagyot lehetett volna vele kaszálni, de most már nem. Nincs olyan kiadó aki be merné vállalni, mert tuti bukás lenne. És ebből is látszik hogy a mangarajongók nehezen tudják elhinni hogy a kiadóknak ez elsősorban üzlet. Ez többek között abból is látszódik hogy ha nem üzlet lenne akkor minden kiadó a saját kedvenc mangáját adná ki hegyekbe, mert leszarná hogy hogy fogyna és nem olyan mangákat adnának ki amiből próbálnak hasznot is csinálni és fenntartani a kiadót. Persze ha olyan jól megy a biznisz akkor be lehet vállalni egy-egy kedvencet is (amit valószínű hogy nem vennének annyian), de nem hiszem hogy a mangakiadás ott tartana hogy ezt minden kiadó megengedheti magának.
2010. október 5., kedd
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése